sirds

Ar ko slimo latvietis?

Mums raksturīgas ir sirds un asinsvadu slimības, onkoloģiskās kaites un cukura diabēts. Kāpēc? Šo slimību attīstību veicina gan tādi faktori, ko nevaram ietekmēt, proti, vecums, dzimums un iedzimtība, gan tādi, kuri ir atkarīgi tikai no katra paša. Vairākos pētījumos pierādīts, ka šo slimību rašanos stimulē neveselīgie, visiem zināmie, ieradumi: smēķēšana, pārmērīgs alkohola daudzums, pārēšanās, pārlieka trekni produkti un mazkustība. Jautājums: “Kāpēc joprojām to darām, ja zinām par neveselīgo un nāvējošo ietekmi uz organismu?Atbilde vienkārša: “ieradums!” Lai mainītu ieradumu nepieciešama disciplīna pret sevi un mērķtiecība veidot jaunus, veselīgus ieradumus!

Par sirds darbību

Lēnāks pulss = ilgāks mūžs. Parasti cilvēkam miera stāvoklī pulss jeb normāla sirdsdarbības frekvence ir aptuveni 60–70 sitieni minūtē. Labi trenētiem cilvēkiem pulss var būt ap 50 sitieniem minūtē. Par paātrinātu sirdsdarbības ātrumu tiek uzskatīts pulss 80 un vairāk sitieni minūtē. Šādā gadījumā ieteicams konsultēties ar ģimenes ārstu. Paātrināta sirdsdarbības frekvence sirds un asinsvadu slimību riska faktoru paaugstina divas līdz trīs reizes. Tātad – jo lielāks sirdsdarbības ātrums miers stāvoklī, jo īsāks dzīves ilgums.

Sirdsdarbības frekvence vistiešākajā veidā ir saistīta ar hipertensijas (paaugstināta asinsspiediena), aterosklerozes un sirds un asinsvadu slimību veidošanos, infarkta un insulta risku. Tāpēc svarīgi ikvienam zināt un regulāri pārbaudīt savu pulsu. Ar mūsdienu tehnoloģijām tas viss ir iespējams!

Lai mazinātu šo riska faktoru – palēnināt paātrinātu sirdsdarbības frekvenci veseli cilvēki var ar fizisku slodzi un garām un ātrām pastaigām svaigā gaisā. Pie fiziskās slodzes pulss paātrinās. Tā tam jābūt. Jo cilvēks ir labāk trenēts, jo labāk trenēta ir sirds un pulss miera stāvoklī ir lēnāks.

Par asinsspiedienu

Normāls arteriālais asinsspiediens ir 120/80 milimetri dzīvsudraba staba (mmHg) vai zem tā. Arteriālais asinsspiediens virs 140/90 mmHg ir uzskatāms par paaugstinātu. Augsts asinsspiediens ir galvenais nāves cēlonis pasaulē un tas ir izraisa insultu, infarktu un nieru slimības.

Katra cilvēka spēkos ir nepieļaut augstu asinsspiedienu, ievērojot veselīgu dzīvesveidu – lietojot sabalansētu uzturu, saglabājot normālu ķermeņa svaru, esot fiziski aktīvam, nesmēķējot. Sāls patēriņa samazināšana uzturā ir būtisks ierocis paaugstināta arteriālā asinsspiediena pazemināšanai. Sāls pieaugušam cilvēkam diennaktī jāuzņem ne vairāk kā 5 grami, ieskaitot to, kas ir jau gatavos produktos. Seko līdzi savai ķermeņa masai, veicot apkārtmērus – jānosaka vēdera apkārtmērs. Ja tas ir lielāks par 88 cm sievietēm un 102 cm vīriešiem, ievērojami palielinās sirds slimību un hipertensijas risks. Savukārt, smēķēšanas atmešanas efekts parādās jau pirmā gada laikā – sirds un asinsvadu slimību risks samazinās divas reizes.

Esi aktīva, rūpējies par sevi un veido jaunus ieradumus, kas ļaus Tev dzīvot ilgāk un laimīgāk!

Avots: Veselības ministrija. (2017 gads). Tava veselība. Veselīgs un aktīvs dzīvesveids.
http://www.vm.gov.lv/lv/tava_veseliba/veseligs_un_aktivs_dzivesveids/

Comments are closed.